Instytut Mikołowski zaprasza
w dniu 24.05.2013 r. o godzinie 18.30 na spotkanie autorskie z Piotrem
Zawojskim poświęcone jego książce Sztuka obrazu i
obrazowania w epoce nowych mediów (Oficyna Naukowa, 2012). Prowadzenie:
Maciej Melecki i Krzysztof Siwczyk.
Autor o książce: Obrazy
wędrowały i wędrują – podobnie refleksja o nich jest nieustannym ruchem –
myśli, logosu, refleksji. Być może ruch obrazów i ruch refleksji nad nimi
czasem zastygają w jakiejś dziwnej synchronii, najczęściej chyba jednak te dwa
światy pozostają względem siebie w stosunku asymptotycznym. Zbliżają się do
siebie bardzo blisko, niemal się pokrywając, ale do tego bezpośredniego
spotkania nigdy nie dochodzi. Obrazy jako nomadyczne twory poszukują dla siebie
mediów, media zaś lokują swoje nadzieje w obrazach.
Mam nadzieję, że
rozmaite formy (audio)wizualne prezentowane w książce są nie tylko
interesującymi „przypadkami” realizacji artystycznych wykorzystujących nowe
media, ale ich zestawienie obok siebie pokazuje wielką różnorodność świata form
wyrazowych nowych mediów. Być może Czytelnikowi poszukującemu pewnej
systematyzacji wielości fenomenów współczesnych obrazów zawarte w kolejnych
rozdziałach książki analizy i interpretacje dadzą asumpt do tworzenia własnej całości.
Nie zajmuję się tu właściwie tradycyjnymi obrazami. Moja uwaga skupiona jest na
obrazach technicznych; to one dziś w gruncie rzeczy stanowią naszą naturalną
ikonosferę.
W książce piszę o
fotografii tradycyjnej (Jean Baudrillard) i fotografii digitalnej (Daniel Lee),
cyfrowej diaporamie (Pedro Meyer), filmie (Lech Majewski) i „kinie
software’owym” (Lev Manovich oraz Andreas Kratky), obrazach psychosomatycznych
(Kurt Hentschläger) i obrazach sonoluminescencyjnych (Evelina Domnitch i Dmitry
Gelfand), audiowizualnym środowisku interaktywnym i immersyjnym (T_Visionarium)
oraz paraobrazach (Brian Eno). Książka opowiadając o paradoksach obrazów w
epoce nowych mediów jednocześnie jest „obrazem” piszącego, nie tylko poprzez
wybór opisywanych i interpretowanych fenomenów współczesnego świata
audiowizualnego, ale także przez fakt, że staje się „ekranem”, na którym obrazy
„opisują” piszącego. Można by strawestować formułę Jacquesa Lacana z tekstu
What is a Picture i powiedzieć, że zostałem (przez siebie samego) „sfoto-grafowany”,
czyli sportretowany przez pisanie („zapisany”). Albo inaczej mówiąc: przez
ujawnienie własnego „pisania”/„opisywania” konkretnych obrazów — staję się
„obrazem” do oglądania.
Dr hab. Piotr
Zawojski – adiunkt w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o
Mediach Uniwersytetu Śląskiego w
Katowicach, gdzie wykłada zagadnienia teorii i historii kina, telewizji,
komunikowania i nowych mediów audiowizualnych oraz cyberkultury. Wykładowca
Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Wykładał też na Wydziale Radia i Telewizji
UŚ oraz w Wyższej Szkole Mechatroniki w Katowicach. Współpracował z katowickim
ośrodkiem Telewizji Polskiej. Opublikował kilkadziesiąt prac naukowych m. in. w
Studiach Filmoznawczych, Kwartalniku Filmowym, Sztuce i Filozofii,
Postscriptum, Formacie, Kulturze Współczesnej, Roczniku Historii Sztuki PAN,
Przeglądzie Kulturoznawczym, camer@obscura, Zeszytach
Artystycznych, Art Inquiry i w wielu tomach prac zbiorowych. Autor
książek Elektroniczne obrazoświaty. Między sztuką a technologią
(2000), Wielkie filmy przełomu wieków. Subiektywny przewodnik (2007), Cyberkultura.
Syntopia sztuki, nauki i technologii (2010) oraz Sztuka obrazu i
obrazowania w epoce nowych mediów (2012). Brał udział w ponad czterdziestu
konferencjach naukowych krajowych i zagranicznych, tłumaczył teksty z języka
angielskiego. Współredagował (z Andrzejem Gwoździem) tom Wiek ekranów.
Przestrzenie kultury widzenia (2002). Redaktor naukowy i autor wstępu do Ku
filozofii fotografii Viléma Flussera (2004), pierwszej polskiej edycji
książkowej tego filozofa. Redaktor tomu Digitalne dotknięcia. Teoria w
praktyce/Praktyka w teorii (2010). Był współpracownikiem Ośrodka Szkolenia
i Analiz Programowych TVP, Centrum Strategii – Akademii Telewizyjnej, dla
której opracowywał analizy programów telewizyjnych i monitoringi publikowane w Zeszytach
OSiAP i Wizji publicznej; publikował również teksty poświęcone
problematyce telewizyjnej i medialnej w Zeszytach Telewizyjnych.Zajmował
się działalnością popularyzatorską i edukacyjną współpracując z wieloma
DKF-ami, Młodzieżowymi Akademiami Filmowymi oraz organizowanym w Katowicach
Festiwalem Filmów Kultowych. Od lat wspiera niezależną twórczość filmową, był
wielokrotnie jurorem festiwali prezentujących twórczość filmowców niezależnych
w Kędzierzynie-Koźlu, Bieruniu, Gliwicach, Katowicach oraz festiwalu filmów
dokumentalnych w Ołomuńcu. Od roku 2009 jest ekspertem Śląskiego Funduszu Filmowego.
Sypendysta Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego (2006) oraz Ministra
Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011).W roku 2009 był dyrektorem artystycznym
festiwalu sztuki cyfrowej „digital_ia.09″, który został zorganizowany przez
Klub „13 Muz” w Szczecinie. Rok wcześniej w tym samym miejscu zorganizował w
ramach „digitali_ów.08″ pionierski projekt panelu dyskusyjnego poświęconego
sztuce nowych mediów w „Second Life”. Wroku 2013 po raz kolejny był dyrektorem
artystycznym „digital_iów”. Zajmuje
się również krytyką filmową i eseistyką poświęconą szeroko rozumianej kulturze
audiowizualnej, fotografii i cyberkulturze publikując teksty w Ekranie,
Kinie, Fa-Arcie, Śląsku, artPapierze, Biuletynie
Fotograficznym Świat Obrazu oraz katalogach wystaw artystów nowych mediów.
Współpracownik – od początku jego istnienia – kwartalnika Opcje, od roku 1999 kieruje działem Filmu i Mediów tego
wydawanego w Katowicach pisma. Jest
członkiem Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Polskiego Towarzystwa
Estetycznego, International Association for Aesthetics, Śląskiego Towarzystwa
Filmowego i International Association of Art Critics (AICA).
Instytut
Mikołowski
ul.
Jana Pawła II 8/ 5
Mikołów
www.instytutmikolowski.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz