Z prawdziwą przyjemnością anonsuję tegoroczne nowości wydawnicze Domu Literatury. O pozostałych tomach poetyckich wydanych w kończącym się właśnie roku 2016, napisałem tutaj.
Paulina Korzeniewska,
Pogodna biel dobrego samopoczucia
(Seria: Biblioteka ARTERII, tom 32, Wyd. Dom Literatury w Łodzi i SPP o/Łódź,
2016)
O książce:
„Czy biel może być pogodna? W bieli widać wszystko, niczym na białych
spodniach w wierszu z nowej książki Pauliny Korzeniewskiej. Z jednej strony
kojarzy się z maską, papierowym uśmiechem doklejonym do twarzy. Z drugiej – z drobnomieszczańską
sterylnością, która w tych wierszach wydaje się dojmująco pusta i smutna. Co
nie znaczy, że bohaterowie liryczni Korzeniewskiej nie przeżywają swoich
(drobnomieszczańskich?) radostek, które autorka traktuje zarówno ze zjadliwą ironią,
jak i z czułością. Najważniejsze, że po raz kolejny otrzymujemy od tej poetki
zestaw błyskotliwych i przejmujących wierszy.”
Jakub Sajkowski
„Pytanie podstawowe brzmi: i kto to mówi? Paulina Korzeniewska świetnie
przechwytuje języki – przede wszystkim język faceta. Co za ironiczny impet, co
za ostre cięcia. To jest poezja języka, który obnaża i kompromituje.”
Justyna Sobolewska
Paulina Korzeniewska, ur. 1989. Poetka, tłumaczka, filolog angielski. Wydała arkusz poetycki Tu można tylko latać (2006) i zbiór
wierszy Usta Vivien Leigh (2011), za
który otrzymała nominację do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej SILESIUS i
wyróżnienie Lubuskiego Wawrzynu Literackiego. Wiersze publikowała m.in. w „Toposie”,
„Zeszytach Poetyckich”, „Odrze”, „Pro Libris” i „sZAFie”. Mieszka w Zielonej
Górze.
Wit Pietrzak, Stabilne (Seria:
Biblioteka ARTERII, tom 33, Wyd. Dom Literatury w Łodzi i SPP o/Łódź, 2016 )
Wit Pietrzak, krytyk literacki i eseista, czasem tłumacz (ostatnio
Paula Muldoona), wykładowca na Uniwersytecie Łódzkim. Pisze o poezji
anglojęzycznej i – okazjonalnie – polskiej, zdarza się, że i o prozie. Ostatnio
opublikował zbiór szkiców pt. Ostrożnie,
poezja (Kraków 2015). Mieszka w Łodzi
Damian Kowal, Najmniejsze
przeboje z Tristan da Cunha (Seria: Forum Młodej Literatury, tom 7, Wyd.
Dom Literatury w Łodzi i SPP o/Łódź, 2016)
O książce:
„Powiesz o nim: William Basinski poezji, Pan American wiersza. Ale
Damian Kowal to po prostu jeden z tych gości, którzy nie pchają się na
literacki main stage. Jego przestrzeń to niszowa scena leśna, z trybunami na
niecałe trzysta osób (populacja Tristan da Cunha). Jego slot to after między
trzecią a czwartą nad ranem, a jego nagłośnienie to wielkie pytanie. Nie
myślcie jednak, że Kowal w ten sposób składa pióro (nimfa) – raczej rozwija
przemyślaną strategię (krogulec). To świetny akustyk prognostyk i jednocześnie
sceptyk. I nawet kiedy przemawia przez niego nieporadny Eldo, jego kompozycje
nie tracą głębi. Najmniejsze przeboje z Tristan da Cuncha to utwory z obrzeża systemu – piękne,
bezproduktywne chwile gapienia się w okno; czas spędzany na lajkowaniu
fanpejdży o ptakach. Maleńka dycha znaleziona w krzakach.
Tak jak Anglia ma In McDonalds
od swojego Buriala, tak Polska ma swojego kowala. W KFC xD”
Rafał Krause
„I bujamy się z Damianem buju, buju, blurb!, nawet jeśli przyjdą
mdłości, jasności-pomroczności, my migotajmy w miłości nicości: buju, buju,
bóg, bo nigdy dość melanżu, gdy z serca płynie disco, a nade wszystko wielkie,
z ciemności, BUM!”
Piotr Przybyła
Damian Kowal – ur. 1990 w Legnicy. Studiował nauczanie języka
francuskiego oraz etnologię i antropologię kulturową. Pracował jako archiwista,
przewodnik zamkowy, młodszy doradca klienta/windykator telefoniczny i
sprzedawca; zajmował się również redagowaniem działu muzycznego na portalu
Wywrota.pl. Czterokrotnie nominowany do nagrody głównej w konkursie im. Jacka
Bierezina, w 2013 roku również laureat nagrody publiczności. Publikował m.in. w
„Arteriach”, „Cegle” i „artPapierze”. Autor poświęconego niszowej muzyce
fanpage’a Nieskończona studnia potencjału.
Jako Efrém wydał płytę Foli.
Interesuje się dźwiękiem we wszelkich aspektach, antropologia kulturową,
ornitologią, kosmosem i filozofią Wschodu. Lubi spędzić dzień na gotowaniu bulionu.
Obecnie mieszka we Wrocławiu. Najmniejsze
przeboje z Tristan da Cuncha to jego debiut książkowy.”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz