wtorek, 28 października 2014

Wypełnianie przestrzeni

Tak się złożyło, że ostatnie moje spotkanie w rodzinnym mieście odbyło się ponad dwa i pół roku temu. Z tym większą więc przyjemnością skorzystałem z zaproszenia Miejskiego Ośrodka Kultury w Tomaszowie Mazowieckim i wystąpiłem obok grupy Pathman na wspólnym wieczorze muzyki i poezji. Ponieważ Marek Leszczyński i Piotr Kolecki, dwaj liderzy grupy (których muzyczny rodowód sięga jeszcze lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy to współtworzyli legendarny Teatr Dźwięku Atman) w czasie koncertu kreują kompletnie transcendentalną rzeczywistość, ja również wybrałem te teksty z „Golema”, które najlepiej „zgrywały się” z aurą tej niezwykle medytacyjnej muzyki. Przeczytałem m.in. Stany skupienia materii, Ducha w skafandrze i Sklepienie.
To niewyraźne zdjęcie paradoksalnie doskonale oddaje klimat tego wieczoru. Prezentując wiersze, czułem jak muzyka Pathmana otacza mnie z minuty na minutę gęstniejąca mgłą dźwięków. Świetnie się uzupełnialiśmy: Marek Leszczyński – cymbały, fiola, instrumenty perkusyjne, Piotr Kolecki – drumbas, gitary klasyczne, gitara basowa, Aleksandra Gruda – wokalizy i flet poprzeczny, Kuba Pieczyński – perkusja, instrumenty perkusyjne oraz moja skromna osoba – recytacje.
Wysoka frekwencja dopinguje. Kiedy tuż po 19.00 sala MOK-u wypełniła się niemal do ostatniego miejsca, wystarczyło już tylko „wypełnić” tę resztkę przestrzeni muzyką i poezją. I tak też się stało. Skoro przed laty Piero Scaruffi napisał o projekcie muzycznym Marka i Piotra, iż jest to: „perhaps the most creative world-music ensemble in the world”, byłem odpowiednio zmotywowany, aby i moje wiersze zabrzmiały tego dnia odpowiednio mocno. Myślę, że w znacznym stopniu udało się nam wspólnie stworzyć odpowiedni klimat, w którym bardzo dobrze odnalazła się tomaszowska publiczność. 
Trudna muzyka, niełatwa poezja, a mimo to opłaciło się podjąć ryzyko. Chwała organizatorom, niskie ukłony dla publiczności i dla Oli, Marka, Piotra i Kuby!

24.10.2014 r. - Pathman i Piotr Gajda - Monady. Miejski Ośrodek Kultury w Tomaszowie Maz.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz