Nakładem Fundacji Kultury „Afront” ukazała się nowa książka z wierszami poety i prozaika Aleksandra Wiernego, pod krótkim, acz wiele znaczącym tytułem: nie. Oficjalna premiera tomu odbędzie się 20 września na Porcie Poetyckim w Chorzowie.
Miałem przyjemność napisać o nowej poezji Olka kilka słów na okładkę:
„Tytuł najnowszego zbioru wierszy Aleksandra Wiernego mimowolnie odsyła nas do Konrada Góry i tomu Nie. Oba charakteryzuje pewna radykalność formy, u Góry mamy jednak do czynienia z poetyckim oratorium dedykowanym ofiarom konkretniej katastrofy, gdy wiersze z Nie Wiernego układają się w quasi poemat katastroficzny. W przypadku autora Częstochowy rozpad jawi się nie jako koniec, lecz raczej jako nadmiarowy rezultat samego istnienia. To poezja balansująca na granicy wyczerpania — zarówno podmiotu mówiącego, jak i języka, który próbuje przemówić z wnętrza przeciążonego świata. Poeta przetwarza rzeczywistość, dzieli ją na fragmenty i rozbija na sensy oraz znaczenia, doprowadzając frazy do swoistego napięcia, a czasem niemal do stanu awarii. Jego poetyka odrzuca zwykłą linearność czy tradycyjną narrację. Zamiast tego stawia na gęstość tekstu, powtórzenia i dryf wokół urwanych resztek znaczeń. Wierny nie pisze „z wnętrza lirycznego ja”, tylko z miejsca zanurzonego we współczesnym doświadczeniu, które zdaje się tracić spójność i orientację. Pozycja, którą zajmują te wiersze, to raczej przedpole języka, popioły po sacrum, czy też puste przebiegi komunikacji. Poezja Wiernego wymyka się klasycznym schematom oporu i tworzy przestrzeń, gdzie „niewierność” wobec stabilnych, ugruntowanych znaczeń to strategia przetrwania, a jednocześnie forma twórczej otwartości na rozproszenie bytu. Tytułowe Nie jest w tym przypadku czymś więcej niż aktem sprzeciwu — nie można go utożsamiać z typową negacją. To bardziej rozbudowana praktyka nieustannej rozbiórki ontologicznej i semiotycznej, przez co staje się fundamentalnym trybem egzystowania i rodzajem kondycji językowej”.
Książkę dofinansował Ośrodek Promocji Kultury Gaude Mater w Częstochowie.
Na okładce znajduje się obraz Mirana Kordeza, bez tytułu, technika mieszana, z 2011 r., pochodzący z kolekcji sztuki współczesnej Galerii BWA w Olkuszu.
Redakcja: Olgerd Dziechciarz. Korekta: Agnieszka Zub. Skład i łamanie: Konrad Kulman. Druk: Drukarnia Grafpresss w Olkuszu.





Brak komentarzy:
Prześlij komentarz