Instytut Mikołowski zaprasza na spotkanie autorskie Ewy Olejarz związane
z promocją tomów wierszy: Milczenie placu zabaw (Biblioteka
Toposu, 2015) i Pfu! (Fundacja Duży Format, 2015). Prowadzenie: Sabina
Waszut.
29. 01. 2016, godz. 18.00
EWA OLEJARZ (1974) -
Finalistka wielu ogólnopolskich konkursów poetyckich, m.in. III - V OKP o
Granitową Strzałę, XVII OKP im. Jacka Bierezina, I, II Otwartego Turnieju
Jednego wiersza im. Barbary Dziekańskiej, finalistka VII Międzynarodowego Konkursu
Poetyckiego im. Janusza Różewicza oraz laureatkaa III Ogólnopolskiego Konkursu
na tomik wierszy „Duży Format”. Laureatka XXII i XXIII Turnieju Jednego Wiersza
im. Rafała Wojaczka oraz XI Otwartego Turnieju Jednego Wiersza o Srebrną Monetę
K. I. Gałczyńskiego. Finalistka konkursu na najlepsze polskie opowiadanie roku
2014 organizowanego przez Towarzystwo Aktywnej Komunikacji w ramach
Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania we Wrocławiu oraz konkursu na
opowiadanie - Bliskowschodnie Spotkania Pierwszego Stopnia. Pisze artykuły
historyczne, opowiadania i poezję. Publikacje m.in. w Akancie, Arteriach,
Cegle, Migotaniach, Nowe Marzy, Okolicy Poetów, Opolskich Konfrontacjach
Historycznych, Śląsku, Toposie, Wakacie, Zeszytach Gliwickich. Autorka „Milczenia
placu zabaw” (Biblioteka Toposu, 2015) oraz „Pfu” (Fundacja Duży Format, 2015).
„Milczący ból”, takim wyrażeniem można scharakteryzować zbiór
poetycki Olejarz. Schemat cierpienia, który wpisuje w swój zbiór poetka,
ukazuje sprzeczne stany determinacji człowieka w kierunku jego przezwyciężenia,
i ten drugi, przeciwny, przyczajania się do rozpaczy, która w człowieku
narasta. Zbiór poetycki Ewy Olejarz to bardzo sugestywne spojrzenie na wymiar
ludzkiego cierpienia. Tom Milczenie placu zabaw podzielony
został na trzy znaczące części, „Wojna”, która przedstawiona została okiem
reportera z dużego dystansu czasowego, Śmierć dzieci” oraz „Song”, piosenkę
przypominającą nam o dramatycznych przeżyciach człowieka. Poetka zaznacza w
swojej liryce również inny problem. Wiersz „Prasówka syna” to nie tylko próba
przedstawienia wizji świata wyłaniającej się z dziecięcej świadomości. To także
kreślenie rzeczywistość z perspektywy czyhającej w oddali wielokulturowości,
problemów współczesnego świata, przestrzeni wojen („w powietrzu krążą samoloty
NATO”), ludzkich oczekiwań i planów, możliwych transformacji ustrojowych na
przykład z rosyjskiej perspektywy („Дмитрий Анатольеич Медведев na premiera”),
czyli generalizując świat światła („Dalajlama”) i ciemności. Wspomniany „kraj
reformacji’ to przestrzeń marniejących wartości, gdzie zamiast ludzi
dostrzegamy „ponad tysiąc dwieście siedemdziesiąt ciał”). Świat w liryce
Olejarz został nie tylko ucieleśniony. On jest uplastyczniony przez ukryte za
tym światem cierpienie. Wojna ciągnie się za człowiekiem przez wiele pokoleń,
zaznacza swoje ślady w ludzkiej świadomości poprzez wspomnienie. Bo o powrót do
przeszłości w istocie poetce chodzi. Ewa Olejarz porusza także problem
udawania, maskowania prawdy, a obok tego autentycznego życia. W wierszu pt. „Z
Bogiem” świat ludzki siłuje się z siłą wyższą, z rzeczywistością
nadprzyrodzoną, próbując odroczyć wypełnione, zawiesić dane, unieszkodliwić
prawdę. Wyścig o życie, który prowadzi człowiek z Bogiem, czasem o życie, które
chce unicestwić, trwa od wieków. Nie można zbagatelizować słów: „Krucjaty
dziecięce są wtedy/ gdy pierwsze dziecko się urodziło/ a każde następne nie”.
Olejarz daje nam propozycję interpretacji ludzkiego uniwersum wpisanego w świat
boskiej moralności. Rzeczywistość sacrum została jej zdaniem gdzie zagubiona,
pominięta w wielkim panie zdobywania świata przez człowieka. Mamy tego efekt w
postaci uśmiercania tego, co powołane zostało do życia, a to wszystko przez
całokształt reguł rzekomo porządkujących nasze życie. Podmiot liryczny w
utworze zestawia ze sobą życie i śmierć, życie, które powinno nadal trwać,
śmierć, która nie powinna się pojawić.(...)
Anna Łozowska-Patynowska
EKSPRESJA LUDZKIEJ (BEZ)GRZESZNOŚCI?
(fragment recenzji, Latarnia Morska,
wrzesień, 2015)
Instytut Mikołowski
ul. Jana Pawła II 8/ 5
Mikołów
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz