12. 04. 2013 r. o godz. 18.00 w Instytucie Mikołowskim
w Mikołowie odbędzie się spotkanie poświęcone
książkom MIROSŁAWA PĘCZAKA i JOHNA SAVAGE:
Mirosław Pęczak „Subkultury w PRL. Opór, kreacja,
imitacja” (wyd. Narodowe Centrum Kultury, 2013) i John Savage „England`s
Dreaming. Historia Punk Rocka” (wyd. Axis Mundi, 2013). W
spotkaniu weźmie udział: MIROSŁAW PĘCZAK. Prowadzenie: Maciej Melecki i Krzysztof Siwczyk.
* MIROSŁAW PĘCZAK - kulturoznawca, socjolog,
specjalność naukowa: komunikacja masowa oraz kultura popularna, młodzieżowa i
audiowizualna. Dziennikarz działu kultury tygodnika POLITYKA od 1993 roku,
wykładowca w Instytucie Dziennikarstwa UW i w Wyższej Szkole Psychologii
Społecznej. W 2006 r. został rektorem Wyższej Szkoły Dziennikarskiej im. M.
Wańkowicza.
O książkach:
Książka Mirosława Pęczka stanowi wnikliwą analizę
zjawisk związanych z subkulturami w okresie PRL. Jak pisze prof. Wojciech
Burszta, jest ona rodzajem tour de force, a więc odważną próbą syntezy obrazu
kilkudziesięciu lat życia w PRL widzianego z wewnętrznej perspektywy subkultur,
które zarówno kontestowały oficjalny wizerunek ustroju, jak i były osmotyczną
próbą metonimicznie fundowanej próby przylegania do realiów Zachodu, świata
traktowanego jako pożądany, daleki, ale nieosiągalny w istocie .
"Subkultury nie miały w PRL-u dobrej prasy. Właściwie bez względu na to,
czy mówiono akurat o grupach chuligańskich, przestępczych, czy organizujących
się wokół takiego lub innego rodzaju muzyki, określanie ich mianem subkultury
miało wydźwięk pejoratywny. W pewnym sensie takie podejście wynikało z samego
źródłosłowu. Subkultura oznacza bowiem dosłownie podkulturę, a więc coś
gorszego odprawdziwej" kultury. A ta z zasady powinna przecież wychowywać,
tworzyć dogodną przestrzeń rozwoju człowieka i wyznaczać konstruktywne wzorce.
Tak pokrótce można zrekapitulować logikę władzy patrzącej na subkultury przed
1989 rokiem. Szkopuł w tym, że w Europie Zachodniej i USA subkultury (zwłaszcza
subkultury młodzieżowe) są rodzajem zwierciadła, w którym przegląda się
cywilizowany członek przysłowiowej klasy średniej. W tym sensie (...) stanowią
one błogosławieństwo dla kultury - destabilizując, jednocześnie prowokuja do
nieustannego autodefiniowania."
(ze wstępu Krzysztofa Dudka, Dyrektora
Narodowego Centrum Kultury).
* * *
John SAVAGE - Pierwsza kompletna historia kultury
punkowej, opowiadająca o jego źródłach, historii Sex Pistols i ich czasach:
drugiej połowie lat 70. Opowieść pełna anegdot, relacji uczestników zdarzeń i
wywiadów, opowiada historię niebotycznego sukcesu i szybkiego upadku ostatniej
wielkiej kapeli rock’n’rollowej i momentu w popkulturze, który przyszło jej
definiować. Historia punk rocka, opowiadająca o jego źródłach kulturowych i
społecznych, o sprawczej sile Malcolma McLarena, historii Sex Pistols i ich
naśladowcach. Sugestywny portret drugiej połowy lat 70. w Wielkiej Brytanii.
Opowieść pełna anegdot, relacji uczestników zdarzeń i wywiadów, opowiada
historię niebotycznego sukcesu i szybkiego upadku ostatniej wielkiej kapeli
rock'n'rollowej i momentu w popkulturze, który przyszło jej definiować. Książka
wskazywana przez krytyków jako najbardziej wiarogodna analiza punk rocka,
uaktualniona o relację na temat punkowej spuścizny, zjednoczenia Pistolsów w
1996 roku oraz aktualną dyskografię. Książka została uhonorowana prestiżową
nagrodą im. Ralpha Gleasona dla najlepszej książce o tematyce muzycznej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz