„(…) W symbolicznym dla Pokolenia
Beatu roku 1957, Baraka i Hertie wprowadzili się do mieszkania przy 20.
Zachodniej ulicy Nowego Yorku. Przełomem dla Baraki okazał się kontakt z
Ginsbergiem, który zapoznał Barakę ze współczesną nieakademicką poezją
amerykańską, przedstawiając go bitnikom: Gary’emu Snyderowi, Williamowi
Burroughsowi, Bobowi Kauffmanowi, Peterowi Ostrovsky’emu i Gilbertowi Sorrentino,
poetom z Black Mountain na czele z Charlesem Olsonem, twórcą teorii projective
verse, wreszcie poetom ze szkoły nowojorskiej z charyzmatycznym i jakże
przez Barakę podziwianym Frankiem O’Harą. Hertie i Baraka przytaczają anegdotę
o początkach znajomości Baraka i Ginsberga, oddającą humorystycznie istotę
buntu bitników przeciwko zastanym normom i konwencjom. Po przeczytaniu kultowego
Skowytu Baraka napisał do przebywającego w Paryżu Ginsberga list na
papierze toaletowym. Baraka wspomina, że wiersz był dlań <<punktem zwrotnym>>,
dlatego chciał się przekonać, czy Ginsberg był tak autentyczny i niekonwencjonalny
jak jego poezja. Autor Skowytu nie zawiódł go, odpisał również na
papierze toaletowym <<gorszego europejskiego sortu, który bardziej
nadawał się do pisania>>, potwierdzając szczerość utworu i przyznając, że
<<jest zmęczony byciem Allenem Ginsbergiem>>, przez co nawiązał do
rozpętanej wokół niego wrzawy medialnej (…)”.
Ewa Barbara Łuczak, W poszukiwaniu czarnego Beatu: Preface to a Twenty Volume Suicide Note LeRoi Jonesa/Amiri Baraki [w:] Bitnicy (redakcja Marek Paryż). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz