Instytut Mikołowski zaprasza w dniu 29.11.2013 r. o godzinie 18.00 na spotkanie
autorskie Krzysztofa Karaska i Grzegorza Kociuby związane z
promocją ich najnowszych książek wydanych nakładem Instytutu Mikołowskiego w
roku 2013: Krzysztof Karasek Słoneczna balia dzieciństwa (tom
wierszy); Grzegorz Kociuba Twarze rozbitka. O poezji i eseistyce
Krzysztofa Karaska. Prowadzenie: Maciej Melecki & Krzysztof Siwczyk.

W Słonecznej balii dzieciństwa przemawia poeta wieloma językami. Znajdziemy tu
utwory, którymi rządzi poetyka snu, ale też realistyczne obrazy codziennego
życia. Błyskotliwe oglądy i diagnozy naszej społecznej oraz kulturowej kondycji
sąsiadują z wierszami… fizjologiczno-metafizycznymi ( „orgazm jest odzyskaną
więzią z transcendentem”). Błyski aforystyczne, sentencjonalne wcale dobrze
komponują się z przejmującymi, poruszającymi lirykami, w których poeta
portretuje swe wnuki, ale też powraca do dzieciństwa, gdy budziło się już w nim
poetyckie powołanie. Jeżeli dodamy do tego utwory oryginalnie interpretujące
literacką i kulturową tradycję; grające z tradycją na wiele sposobów i przy
użyciu wielu instrumentów, otrzymujemy książkę, którą nie tylko świetnie się
czyta, ale można się nią także posilić duchowo!
Słoneczna balia dzieciństwa niczego radykalnie w poezji Karaska nie
zmienia. Ale też nie to stanowi o jej wartości. Siłą tej książki są…
prywatność, kameralność, liryczność,
także tradycyjnie rozumiana, chociaż autor nie raz wypowiadał się o niej z
przekąsem. Powiedzmy, na koniec, i to. Słoneczna balia dzieciństwa
nie jest kolejną książką kolejnego współczesnego autora. To książka nie tylko
wybitnego, ale WIELKIEGO poety! A tacy nie rzucają: słów,
zdań, strof, wierszy… na wiatr!
Grzegorz
Kociuba
Książka
Grzegorza Kociuby Twarze
rozbitka. O poezji i eseistyce Krzysztofa Karaska z wielu powodów budzi szacunek i uznanie.
Najpierw z racji wyraźnie uformowanego dyskursu krytycznego. Autor szczęśliwie
omija pułapki krytyki impresyjnej i dygresyjnej, unika powierzchowności, nie
przesłania sobą tekstu. Przeciwnie – zawsze wsłuchany w jego głos, w jego
wnętrze, ustawia swój dyskurs bardzo blisko dzieła i autora. Jest rzetelny,
potrafi być przenikliwy. Dysponuje dobrze uformowanym, sprawnym aparatem
profesjonalnego czytelnika. Wrażliwy, otwarty na sferę wartości, stroni
jednocześnie od czytania ideologicznego, czy koteryjnego. Wiele łączy go z
nowoczesnymi odmianami krytyki egzystencjalnej - wszak poszukuje w tekstach
przede wszystkim właśnie śladów nie podrobionej, nieudawanej egzystencji,
znaków takiego a nie innego światoodczucia, rysów twarzy kogoś innego niż my
sami. Jest świadomy swego zakorzenienia w tradycji polskiej krytyki.
Ale swój własny, niepodrobiony głos zawdzięcza też wierności osobistej wizji
literatury, lojalności wobec swego poetyckiego mistrza.
Wojciech Kudyba
Krzysztof Karasek - Poeta, eseista, krytyk literacki. Urodził się 19 lutego 1937
roku w Warszawie, syn artysty plastyka Romana Karaska. Studiował na
Uniwersytecie Warszawskim (filozofię) oraz na Akademii Wychowania Fizycznego (osiągał
dobre wyniki w skoku o tyczce). Jego debiut prasowy miał miejsce w roku 1966 na
łamach miesięcznika "Poezja". W latach 1967-1971 należał do zespołu
redakcyjnego czasopisma "Orientacje". Później, do 1978 pracował w
miesięczniku "Nowy Wyraz", a w okresie 1983-1993 w miesięczniku
"Literatura". W roku 2008 otrzymał nagrodę Poznańskiego Przeglądu
Nowości Wydawniczych "Książka Lata 2008" za tomik poezji Autostrady i
konie. W lutym 2009 został uhonorowany Nagrodą Literacką im. Władysława
Reymonta za całokształt twórczości. Poezja Karaska była
identyfikowana jako przynależna do Nowej Fali. Cenili ją twórcy tacy jak Zbigniew Herbert i Ryszard Kapuściński.
Późniejsze teksty rozwijają tę poetykę w kierunku większej elegijności,
bardziej potoczystego opisu i wyciszenia efektów stylistycznych. Janusz
Drzewucki twierdzi zresztą, że duża skala poetyckiego głosu i pewna
niejednorodność cechowały tę twórczość od początku: "Krzysztof
Karasek nie był tylko poetą politycznym, […] poetą politycznym był najmniej.
Liryka tego autora jest od zawsze polifoniczna, wielogłosowa. Poeta posługuje
się najrozmaitszymi stylami, idiomami, poetykami. Bywa i publicystyczny, i
refleksyjny, raz jest tradycjonalistą, innym razem awangardystą, bywa
jednoznaczny i dwuznaczny, w otaczającym świecie interesuje go zarówno to, co
fizyczne, jak i to, co metafizyczne." Jego twórczość obejmuje
dziedziny i stylistyki tak odległe, jak zaangażowanie w problemy
społeczno-polityczne w debiutanckim tomie Godzina jastrzębi (1970),
zawierającym słynny poemat Rewolucjonista przy kiosku z piwem, refleksje o
czasie i o kondycji ludzkiej w Lekcji biologii (1990) oraz poezja wchodząca w
dialog z antycznymi, horacjańskimi wzorcami, zawarta w książce Ody (2009). Obok
twórczości własnej Karasek aktywnie pracował nad popularyzacją autorów
wcześniejszych, i to bardzo różnorodnych. Zredagował on wybory wierszy autorów
tak różnych, jak Tadeusz Peiper, Anatol Stern, Daniel Naborowski,
Gottfried Benn, Rafał Wojaczek i Tytus Czyżewski, a także
antologię Współcześni poeci polscy. Poezja polska od roku 1956 (1997). W
Instytucie Mikołowskim opublikował tom Dziennik rozbitka (2012),
za który był nominowany do Nagrody im. Wisławy Szymborskiej (2013).
Grzegorz Kociuba - ur.19.02.1963 roku w Tarnowcu k. Jasła.
Poeta, krytyk literacki, pedagog. Opublikował książki poetyckie:Obserwacje (1991), Budzenie
twarzy ( 1997), Ślady i znaki (2001), Widoki
i widzenia (2005), Powiększenia. Wiersze 1991-2006(2009), Stonka
i inne wiersze (2011), prozę Ktoś (2003) oraz
pracę krytycznoliteracką Maski/Twarze. Eseje, szkice, recenzje o poezji (2009).
Członek SPP. Stypendysta Ministra Kultury. Jako krytyk zajmuje się głównie
polska poezją współczesną i najnowszą. Współpracuje m.in. z „Twórczością”,
„Toposem”, „Arteriami”, „Migotaniami”. Polonista w LO im. M. Kopernika w
Tarnobrzegu. Jego wiersze były tłumaczone na: angielski, czeski, serbski,
ukraiński, włoski. Mieszka w Tarnobrzegu.
Instytut Mikołowski
ul. Jana Pawła II 8/ 5
Mikołów
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz