środa, 26 października 2016

Spotkanie z Kariną Stempel w IM


Instytut Mikołowski im. Rafała Wojaczka w Mikołowie zaprasza na spotkanie z KARINĄ STEMPEL, związane z promocją tomu wierszy „Noc w Nome” (wyd. Fundacja Duży Format, 2016). Prowadzenie: Olgerd Dziechciarz.

28.10.2016 r. godz. 18.00

KARINA STEMPEL – autorka tomu wierszy  Rok Drewnianego Konia (Wrocław, 2015). Laureatka 4. Konkursu Dużego Formatu (2016). Publikowała w czasopismach papierowych i wirtualnych (m.in. w „Helikopterze”, „Frazie”, „Kwartalniku Powiatu Olkuskiego” i „sZAFie”). Wiersze z Roku Drewnianego Konia  ukazały się także w Przewodniku po zaminowanym terenie (Wrocław, 2016). Mieszka w wiosce.


Instytut Mikołowski / ul. Jana Pawła II 8/5 / 
43-190 Mikołów / tel./fax: 032 738 07 55 / 

poniedziałek, 24 października 2016

IV Festival of Poetry „A Slavic Brooch”. „Puls Literatury” - I Londyńskie Spotkania Poetyckie






IV Międzynarodowy Festiwal Poezji  Słowiańska Brosza -  Londyn 2016


29 października (sobota)

Szkoła Polska przy Ambasadzie RP im. Lotników Polskich

11.00-spotkanie gości Festiwalu z uczniami szkoły, podsumowanie szkolnego konkursu poetyckiego, koncert w wykonaniu uczniów i gości; 

30 października (niedziela)

Ognisko Polskie-IV Festiwal gościem Salonu Literackiego

12.00-uroczyste rozpoczęcie Festiwalu, podsumowanie konkursu                poetyckiego dla uczniów Szkoły Polskiej im. Mikołaja Reja;

14.00-koncert inauguracyjny-Janusz Kohut, fortepian;

16.00-okazjonalny mini spektakl teatralny ONI TO NAZYWAJĄ POEZJĄ?!! (scenariusz i reżyseria: Janusz Guttner);

 -promocja książki Katarzyny Bzowskiej

 -Puls Literatury-I Londyńskie Spotkania Poetyckie: 

 Piotr Gajda, Rafał Gawin, Przemysław Owczarek, Sławomir Płatek         

-prezentacja poetyckiej twórczości gości Festiwalu

-koncert-Art Club Favorit;

19.00- koncert-Tomasz Zyrmont Trio.

31 października (poniedziałek)

Instytut Polski i Muzeum im. gen. Sikorskiego

14.00-Panel dyskusyjny-współcześni polscy poeci emigracyjni w przekładzie

-koncert-Russian Choir of Dulwich Mums.

Instytut Kultury Bułgarskiej

18.00-Współczesna poezja bułgarska. Wieczór poetycki z udziałem uczestników IV Festiwalu Poezji Słowiańska Brosza. Prowadzenie: Rozalia Aleksandrova. Udział wezmą Dimityr Hristov, Agnela Dimcheva, Elka Nyagolova, Rozalia Aleksandrova,  Stefan Kostianev, Dora Yordanova, Rumianka Nikolova, Yordanka Getsova.  
  
1 listopada (wtorek) Święto Zmarłych
10.00-wyjazd na cmentarze londyńskie.

POSK, sala wykładowa PUNO

14.00-Piotr Gajda, Rafał Gawin, Przemysław Owczarek:,,Zdzisław Jaskuła. Poeta z ulicy Wschodniej", reżyseria-Jakub Skoczeń. Sławomir Płatek-Salon Literacki (prezentacja).

POSK, Restauracja Łowiczanka

16.00-spotkanie poetycko-muzyczne, uroczyste zamknięcie Festiwalu.

2 listopada (środa)

8.00-wycieczka autokarowa-atrakcje Sussex.

POSK  Club Posklub IV piętro

18.00-poetycko-muzyczne Zaduszki. Janusz Kohut-fortepian.

sobota, 22 października 2016

Promocja nowego numeru „Arterii”, koncert ADHD M. Kądzieli i jam session z poetami


Dom Literatury w Łodzi – Kawiarnia Literacka zaprasza w dniu 28.10 (piątek) godz.18.00 na promocję Kwartalnika Artystyczno-Literackiego „Arterie” nr 1(23)/2016 pod hasłem „biedne” oraz koncert projektu Marek Kądziela ADHD. W programie jam session, połączone z prezentacją łódzkich poetek i poetów.


ADHD to międzynarodowy projekt muzyczny założony z inicjatywy polskiego gitarzysty jazzowego Marka Kądzieli. W skład zespołu wchodzą znakomici muzycy sceny jazzowej i improwizowanej z Danii, Polski i Niemiec, z legendarnym klarnecistą basowym Rudi Mahall"em. Kwartet ADHD wykonuje repertuar autorstwa lidera Marek Kądzieli. Styl zespołu oscyluje między jazzem europejskim a muzyką improwizowaną, pełną zaskakujących melodii oraz dynamicznej rytmiki. Na płycie można też usłyszeć gościnnie dwóch znakomitych polskich muzyków takich jak Maciej Obara i Piotr Damasiewicz. Album In Bloom to niezapomniana dawka oryginalnej muzyki na światowym poziomie. Bezkompromisowa i energetyczna gra kwartetu w tak doborowym składzie na długi czas nie pozwoli o sobie zapomnieć...
(Źródło: http://store.for-tune.pl/)

czwartek, 20 października 2016

Nowa książka Krzysztofa Kleszcza


Nakładem łódzkiego wydawnictwa „Kwadratura” ukazała się książka poetycka Krzysztofa Kleszcza zatytułowana Pański płaszcz. Na „skrzydełkach” tomu Tomasz Fijałkowski napisał: „Te wiersze buzują, jakby zostawiono je na wolnym ogniu niezgody na rzeczywistość. Autor widzi i opisuje, żyje. Przygląda się Polsce z czułością, ale jest bezlitosny dla chorób, które ją toczą – komercjalizacji, banału, hipokryzji, fałszu”. Redaktorem książki jest Piotr Grobliński.

Krzysztof Kleszcz (ur. 1974) – poeta, autor książek poetyckich: ę (Kwadratuta, Łodź 2008) i Przecieki z góry (Kwadratura, Łodź 2012). Wyróżniony w konkursie „Złoty Środek Poezji”. Publikował w „Arteriach”, „Odrze” i „Red”. Prowadzi bloga Biała fabryka.  Mieszka pod Tomaszowem Mazowieckim.


Gorąco polecam!

wtorek, 18 października 2016

Drugi obrót „Śruby”. Recenzja w piśmie „Inter-”


W internetowym kwartalniku „Inter -. Literatura-Krytyka-Kultura” nr 4 (10) 2016 ukazała się recenzja „Śruby Archimedesa”, której autorem jest Jakub Skurtys. Ponadto na łamach tego samego numeru kilka zdań o „Śrubie” piórem Karola Maliszewskiego, które odnaleźć można na stronach 123-124 (link). Zainteresowanych zapraszam do lektury.






sobota, 15 października 2016

Nowy („biedny”) numer „Arterii”!



W numerze 23 [1/2016]  („Biednym”) Kwartalnika Artystyczno-Literackiego „Arterie” czytelnik przeczyta m.in.:

Poezję: Miłosz Biedrzycki, Samanta Kitsch, Piotr Machul, Marcin Badura, Andrzej Błażewicz, Krzysztof Grzelak, Krzysztof Kleszcz, Damian Kowal, Paweł Kobylewski, Grzegorz Tomicki, Paweł Nowakowski, Bianka Rolando, Aleksy Wróbel, Tomasz Mielcarek, Gregory Spisa, Ranata Cygan, Aneta Kamińska.

Poezję w przekładzie:  Oksana Gadżij, Arsenij Tarasow (przekład: Aneta Kamińska).

Prozę:  Rudka Zydel, Olgerd Dziechciarz, Krzysztof Chronowski, Marta Kucharska.

Prozę w przekładzie: Álvaro De Laiglesia (przekład: Michał Naziemiec), Louis MacNeice (przekład: Renata Senktas i Michał Pawlicki).

Esej:  Jędrzej Tazbir „Poza Białym szumem. O wykluczeniu w powieści Dona DeLillo”; Izabela Desperak „Kto jest biedny w Polsce? Badania coraz częściej uczestniczące”; Wiesław Przybyła / „Głodny ojcze – głodnego dziecięcia…”. Obrazy miejskiej nędzy w dawnej literaturze łódzkiej;  Piotr Gajda „Bieda winyle, czyli konsumpcja idealistycznie reglamentowana”; Joanna Kosmalska „KaMPe Story”; Inga B. Kuźma „Co bieda znaczy dzisiaj?”.

Rozmowy: Lucyna Skompska, Jerzy Jarniewicz, Krzysztof Siwczyk, Agnieszka Cytacka „Mała Literacka: Zdzisławowi Jaskule – Poecie”; Tomasz Cieślak, Paweł Kaczmarski , Przemysław Owczarek „Wyspy, półwyspy, wspólny archipelag?” – o tak zwanej „dykcji łódzkiej”.  

Felieton: Kacper Płusa „Niepełnosprawni muszą zarabiać ustami”.

Reportaż:  Joanna Sikorzanka „Bramy”.

W galerii: Hanna Matsiayuk.

Ilustracja, grafika: Kosma Woźniarski, Krzysztof „cHris” Marciniak, Krzysztof Szwarc.

Fotografia: Łucja Lange, Krzysztof Mich.

Stałe rubryki:

KRYTYCZNA DEKOMPRESJA: Kacper Bartczak „Widzialność głosu: Williams i Siwczyk wobec problemu biedy”;
UMRZEĆ Z NACZYTANIA: Magdalena Nowicka „Brzydkie słowo na „k”;
SŁOŃ W POKOJU: Paweł Kaczmarski „Brak i nadmiar”;
MASECZKI: Agnieszka Kowalska-Owczarek „SzatniaTeatru Przebudzeni z Ostródy – kantorowska gra znaczeń”;
NÓŻ W PŁYCIE:  Piotr Gajda „Wszyscy urodziliśmy się pod czarną gwiazdą”;
JESZCZE ZDARZAJĄ SIĘ WIERSZE: Na dzień dobry chce się powiedzieć do widzenia – Jacek Podsiadło, „Krzyże”;
ŁOWIENIE SPOD KORKA: Sławomir Płatek Bida z nędzą, wino truskawkowe”;
PIÓREM WOKO: Magdalena Szkoda „Aukcje i licytacje, czyli coraz mniej papieru i coraz więcej nieużywanych organów”;
SŁÓW GORĄCZKA PANA STRĄCZKA:  Andrzej Strąk „Bajka o wykluczeniu”.

Recenzje:   Grzegorz Tomicki „Zadura jak Zadura – Bohdan Zadura, Już otwarte”;
Karina Stempel „Miedza, granica poznania – Andrzej Muszyński, Miedza”;
Marek Olszewski „Poza granicami – Andrzej Falkiewicz, Ledwie mrok”;
Karolina Sałdecka „Historia wrastania w miasto – Emilia Walczak, Hey, Jude!”;
Maciej Samolej „Zapomniana drzazga – Cezary Łazarewicz, Żeby nie było śladów,
Sprawa Grzegorza Przemyka”;
Piotr Sobolczyk „Różowe i brązowe – Mikołaj Milcke, Różowe kartoteki”.

Szczegóły, pytania, wątpliwości, zamówienia: 

czwartek, 13 października 2016

Promocja książki W. Sułkowskiego „Eksperyment wolność” i nowego numeru „Tygla Kultury”



Dom Literatury w Łodzi Kawiarnia Literacka zaprasza w dniu 19.10.2016 r., godz. 19.00 na promocję książki Witolda Sułkowskiego pt. Eksperyment wolność – utwory wybrane. Spotkanie odbędzie się z udziałem Anny Sułkowskiej i zaproszonych gości. W czasie spotkania odbędzie się równocześnie promocja najnowszego numeru „Tygla Kultury”.

Było nie było - 20 lat „Tygla Kultury”- promocja jubileuszowego numeru z udziałem redaktorów Zbigniewa Nowaka i Andrzeja Strąka. 

Witold Sułkowski - (ur. 10 września 1943 w Warszawie, zm. 22 kwietnia 2003 w Łodzi). Za życia opublikował tylko jedną książę – składającą się z próz poetyckich Szkołę przetrwania, jednakże jego dorobek jest o wiele obszerniejszy. Eksperyment wolność wydany w 2015 roku przez Dom Literatury zawiera najobszerniejszy jak dotąd wybór próz poetyckich twórcy. Witold Sułkowski był ważną postacią łódzkiego życia literackiego. Współtworzył czasopismo „Puls” wydawane w drugim obiegu, a jego łódzkie mieszkanie było miejscem spotkań niezależnych artystów. Zaangażował się także w działalność opozycyjną. Wziął udział w łódzkim strajku studentów w 1968 roku, za co zawieszono go w prawach studenta oraz należał NSZZ „Solidarność”. Dotknięty kolejnymi represjami wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie kontynuował pracę na rzecz polskiej kultury oraz nie przestawał pisać.

poniedziałek, 10 października 2016

Spotkanie wokół nieznanych utworów Hłaski w IM


O książce:

Dziesięć niepublikowanych młodzieńczych opowiadań Marka Hłaski pokazuje według historyka literatury Radosława Młynarczyka, że autor "Pięknych dwudziestoletnich" próbował wpisać się w poetykę socrealizmu. Teksty zebrano w tomie "Najlepsze lata naszego życia". Jeszcze kilka lat temu uważano, że na młodzieńczy dorobek Marka Hłaski składają się dwie powieści -"Sonata marymoncka" oraz "Wilk", a także kilka opowiadań m.in. "Baza sokołowska". Tymczasem kolejne kwerendy z Zakładzie Narodowym im. Ossolińskich we Wrocławiu, gdzie znajduje się archiwum pisarza, staranne przeszukanie teczek z brudnopisami i szkicami, doprowadziło do odkrycia kolejnych juweniliów Hłaski. Okazało się, że na przestrzeni pięciu lat - od pierwszych prób pisarskich w 1951 roku do debiutu wydawniczego w roku 1956 - powstało kilkanaście tekstów, które można uznać za pełnoprawne utwory. O dziejach ich powstania wiadomo bardzo niewiele - w listach Hłaski nie pozostał po nich żaden ślad. Chronologia powstawania tekstów została ustalona na podstawie sygnałów zamieszczonych w ich treści, zestawionych z biografią autora. Opowiadania rozgrywające się we Wrocławiu: "Burzliwa pogoda" i "Najlepsze lata naszego życia" sytuować można najwcześniej w czasie, kiedy u Hłaski żywe były jeszcze wspomnienia wrocławskich realiów, a więc pomiędzy rokiem 1951 a 1952 – dedukuje Młynarczyk w posłowiu. Nowele pochodzące z różnych wersji powieści "Wilk" datuje natomiast na ostatni okres pracy nad powieścią, a więc na drugą połowę roku 1951. Już publikacja powieści "Wilk" w 2015 roku pokazała, że Hłasko próbował sił się w socrealistycznej prozie, choć widać, jak autor stara się z jednej strony złożyć ukłon w stronę władz, a z drugiej - znaleźć własny wyraz twórczych wartości. "'Wilk' jest utworem, w którym dochodzi do konfrontacji wpływów doktryny i dystansu wobec niej, standaryzacji i indywidualizmu. Tymczasem opowiadania otwierające tom -'Burzliwa pogoda' i 'Najlepsze lata naszego życia' stanowią wyraźny i niepodważalny dowód na to, że Hłasko znajdował się pod wpływem socrealizmu i tworzył teksty wpisujące się w tę poetykę" - pisze Młynarczyk.

Oba opowiadania rozgrywają się w środowisku robotników, oba gloryfikują ich pracę i cechy charakteru. Bumelantów, pijaków i przeciwników socjalizmu młody autor surowo piętnuje.

"Nazwałem tę opowieść 'Burzliwa pogoda' dlatego, iż akcja jej rozgrywa się w tych najtrudniejszych dniach dla naszej młodzieży. W początkach planu sześcioletniego. Kiedy to jeszcze obce wpływy, lansujące bikiniarstwo, lenistwo, przenikały do kół naszej młodzieży" - napisał Hłasko w króciutkim wstępie do "Burzliwej pogody". "Opowieść ma ukazać, jaką walkę człowiek musi stroczyć, jeśli naprawdę chce się stać godnym członkiem społeczeństwa socjalistycznego" - dodał młody pisarz."Warszawa, stolica radości" to niezawoalowana pochwała socrealizmu. Narratorem opowiadania jest robotnik opowiadający o swoim szczęściu z powodu życia w socjalizmie. Opowiadanie to "pocztówka z miasta socjalistycznego, rosnącego na chwałę polski ludowej" - pisze Młynarczyk. "Pierwsze teksty tworzył młodzieniec o niewykształconym jeszcze światopoglądzie, podatny na hasła propagandowe lub piszący zgodnie z obowiązującą koniunkturą. Z biegiem czasu, wraz z poznaniem środowiska literackiego i rządzących nim reguł, uświadomił sobie negatywny wpływ dalszego forsowania socjalistycznego kłamstwa" - zwraca uwagę Młynarczyk i dodaje, że to właśnie mogło spowodować u niego "zwrot przeciwko poetyce socrealizmu".

"Dziesięć opowiadań i dwa artykuły zamieszczone w tomie 'Najlepsze lata naszego życia' uzupełniają i jednocześnie wypełniają młodzieńczy dorobek Hłaski. W zachowanym archiwum nie ma już ani jednego tekstu, który można by uznać za skończony, stanowiący odrębną całość literacką" - dodaje badacz.

Instytut Mikołowski
Ul. Jana Pawła II 8/ 5
Mikołów
www.instytutmikolowski.pl

piątek, 7 października 2016

Nowości wydawnicze Domu Literatury w Łodzi


1. Leszek Engelking Suplement. Dom Literatury w Łodzi, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi, 2016. 

Leszek Engelking - ur. 2 lutego 1955 w Bytomiu. Poeta, nowelista, literaturoznawca i krytyk literacki. Opublikował m.in. popularne monografie Vladimir Nabokov (1989) Podivuhodný podvodník. Vladimir Nabokov (1997, w języku czeskim), tom szkiców o literaturze czeskiej Surrealizm, underground, postmodernizm (2001) i obszerne monografie naukowe Codzienność i mit. Poetyka, programy i historia Grupy 42 w kontekstach dwudziestowiecznej awangardy i postawangardy (2005) oraz Chwyt mtafizyczny, Vladimir Nabokov – estetyka z sankcją wyższej rzeczywistości(2011. właśc. 2012). Jest autorem tomów wierszy Autobus do hotelu Cytera (1979), Haiku własne i cudze(1991), Mistrzyni kaligrafii i inne wiersze (1994), Dom piąty (1997) oraz Muzeum dzieciństwa (2011), jak również tomu wierszy wybranych i nowych I inne wiersze (2000). Ukazały się też wybory jego poezji w przekładzie na ukraiński (Wid cioho ne wmyrajut'..., 1997), czeski (A jiné básně a jiné básně, 1998) i słowacki (Zanechala si otlačky prstov na mojej koži, 2005) oraz dwa arkusze poetyckie w języku angielskim (Your Train the Local, 2001; Paulina’s House, 2002). Wydał również prozatorski tom Szczęście i inne prozy (2007). Tłumacz poezji i prozy z kilku języków (m.in. M. Agiejewa, Michala Ajvaza, Gerardo Beltrana, Ivana Blatnego, Egona Bondy’ego, Charlesa Bukowskiego, Basila Buntinga, Richarad Caddela, Andreja Chadanowicza, Karola Chmela, Nikołaja Gumilowa, Danieli Hodrovej, Vladimíra Holana, Miroslava Holuba, Hviezdoslava, Mileny Jesenskiej, Ladislava Klímy, Jiříego Kolářa, Vladimira Nabokova, Olega Pastiera, Christophera Reida, Jaroslava Seiferta, Jáchyma Topola, Williama Butlera Yeatsa, Iryny Żyłenko). Opublikował obszerną antologię poezji czeskiej Maść przeciw poezji (2008). Trzykrotnie w różnych kategoriach otrzymał nagrodę miesięcznika „Literatura na Świecie”. Laureat nagrody Stowarzyszenia Tłumaczy Polskich oraz translatorskiej nagrody polskiego PEN Clubu. Członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich.

2. Radosław Jurczak Pamięć zewnętrzna. Dom Literatury w Łodzi, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi/Tłocznia Wydawnicza Ach Jo Kraków, 2016 (Seria: Biblioteka Laureatów OKP im. Jacka Bierezina/Linia krauftu).

Radosław Jurczak - ur. 1995 r, poeta. Laureat konkursu im. Jacka Bierezina, finalista Połowu. Publikował m.in. w "Arteriach", "Inter-", "Wakacie", "#Nośniku Rozdzielczości Chleba". Studiuje filozofię, kognitywistykę i matematykę w ranach MISH UW. Mieszka w Łomiankach.

O książce:

"Radosław Jurczak ma w poezji podobne wyczucie czasu i rytmu zdarzeń jak Michel Houellebecq w prozie. Różnica jest taka, że nie jest starym mizoginem. I trochę za bardzo lubi Miłosza" - Maja Staśko

3. Marcin Tomczak, Weno wej! Dom Literatury w Łodzi, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi, 2016 (Seria: Forum Młodej literatury, tom 6/Biblioteczka Kurpiowska, tom 15).

O książce:

"Oto wieś, która nie ma w sobie nic z arkadyjskiego sztafażu. To raczej żmudna codzienność - sadzenie ziemniaków, puszczanie byka, deptanie siana, rżnięcie buraków - w której odsłania się szczególny rodzaj mistyki. Przede wszystkim króluje tu jednak krew i śmiech, bo przecież przez wiersze Marcina Tomczaka nieustannie przebiega prosiak z nożem w plecach" - Maciej Robert

4. Samantha Kitsch, konfiskata konfetti. Dom Literatury w Łodzi, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi, 2016 (Seria: Szumy, zlepy, ciągi, tom 1).

Samantha Kitsch - pseudonim literacki. Ukazało się sześć zbiorów poezji Samanthy Kitsch: Bahama (Obserwator), 25 wierszy (Mamiko), Helena (Instytut Mikołowski), Ulubiony sport (Instytut Mikołowski), wszystko jest kleptomania, autoremiks (Kwadratura) i kolaże kolarzy (Dom Literatury w Łodzi).